Vi har äntligen fått besöka Recycling Partner i Malmö AB (RP), ett företag som imponerar med deras gedigna arbete för klimatet och återbruk av kontors- och restaurangmöbler. I detta blogginlägg kommer du att få läsa om RP, hur de jobbar och hur du som inredare kan jobba för att bidra till en mer hållbar inredning och på så sätt värna om vår miljö.
f. v. Peter, Guldan & Linda
Om Recycling Partner i Malmö AB
RP startades år 2004 och finns på 9 olika orter i Sverige med idag totalt 100 anställda. I varje ort har de lagerlokaler och verkstäder för att förvara, rekonditionera och förnya återvunna möbler. RP har en hemsida där de även har sin webbshop, här hittar man de flesta av alla deras möbler och inredningsdetaljer. De vänder sig främst till företag och offentlig miljö som kontor och restaurang. I deras sortiment hittar man allt du kan tänkas behöva för att inreda kontor och andra offentliga miljöer. På hemsidan www.rp.se kan du hitta olika typer av kontorsmöbler, loungemöbler, ljudabsorbenter av olika slag och mycket mer.
Inredningsprojekt på fastighetsbolaget Vasakronans kontor
Hur arbetar RP? Vad erbjuder de för olika tjänster?
Det vanligaste är att företag kontaktar RP för att sälja/köpa möbler eller för att göra om deras befintliga möbler. RP har även en tjänst där företag kan skapa en möbel-databas för att hålla koll på vilka möbler de har i sina egna lager. De möbler som går att återbruka tar RP hand om genom att rekonditionera samt klär om ifall det behövs för att passa in på andra företags kontor eller offentliga miljöer.
De har även en ny tjänst där företag kan hyra möbler istället för att köpa för att göra det mer flexibelt för företagen. Det händer också att TV-produktionsbolag tillfälligt hyr in möbler från RP. I många fall när företag gör förändringar i sitt varumärke och branding passar en del av deras inredning inte längre in med den befintliga färgsättningen. Istället för att byta ut och köpa nytt kan RP hjälpa till med att klä om möbler och skärmar mm. Detta är då ett mycket mer hållbart alternativ för miljön och betydligt billigare för företaget.
En skrivbordsstol från 1994 som kommer hålla i 20 år till
Vilka möbler som de kan använda beror på kvalitén på möblerna. När vi var på besök visade Peter oss ett exempel på en skrivbordsstol från 1994, det enda som behövdes göras var att smörja en bussning och byta ut en skruv och om det önskades klä om, för att den skulle kunna användas i 20 år till! Snacka om cirkulär ekonomi att en redan tillverkad produkt med god kvalité inte slängs utan att man istället rekonditionerar och säljer den för återbruk i många år till. För att detta ska vara möjligt behöver man köpa in produkter som är av bra kvalité så att man KAN återbruka dem under lång tid. Eftersom god kvalité är ett ledord hos RP kan de också stå för 3 års garanti på de möbler de säljer.
Rekonditionering av möbler – billigare för företaget och bättre för miljön
Förutom att det är bra för miljön blir det även billigare för företaget att återbruka sina befintliga möbler eller köpa ”nya” återbrukade möbler. Peter berättar att ofta handlar det om att företag behöver nya skrivbord. Efter att någon från RP har varit på plats och gjort en bedömning kan man ofta konstatera att det elektriska underredet (som är den mer kostsamma delen) är i bra skick och att man då endast behöver byta ut bordsskivan för att få företagets önskade resultat.
Stor framtidspotential för återbrukade möbler
Under vår rundtur i RPs kontor och lager får vi information om hur liten del av omsättningen för alla möbler som säljs inom B2B (företag till företag) som utgörs av återbrukade möbler. Det produceras möbler i Sverige för ca 23 miljarder per år varav ca 5.7 miljarder består av kontorsmöbler. Av det är omsättningen för återbrukade kontorsmöbler ca 400 miljoner per år, vilket då endast utger ca 7% i jämförelse. En siffra med otroligt mycket potential!
”Vi måste alla dra vårt strå till stacken när det gäller klimatpåverkan - vi kan inte enbart jobba med nyproducerat om vi ska tänka på miljön. Dessutom sparar man på detta sätt pengar åt företaget.” – Peter, RP
Vi tillsammans MÅSTE bli bättre på att ta hand om vår miljö. Det innebär inte att vi ska sluta handla utan att vi tänker på VAD vi handlar. Som inredare har vi ett ansvar att lära oss om och jobba mycket mer med hållbar inredning i våra projekt med kunder.
Hållbart inredningsprojekt på Zound Industries kontor
Hur kan inredare arbeta mer hållbart?
För både arkitekter och inredare som jobbar med att inreda kontorsmiljöer och offentlig miljö är företag som RP och liknande bra att känna till. Många företag idag har såkallade hållbarhetskrav när de skall inreda/renovera. Inredare kan se det som en utmaning eller en möjlighet att få jobba mer kreativt och lösa kundens önskemål, behov och krav genom att använda återbrukade möbler. Vilken dröm att både få skapa fantastiska miljöer och samtidigt värna om miljön!
För dig som inredare krävs det att du börjar ”se” möblerna på ett annat sätt. Istället för att kanske ta den enkla utvägen och köpa nytt, testa att skapa något nytt av möbler som redan finns. Att man börjar se möblernas potential, hur man kan använda befintliga möbler, kombinera med andra möbler för att skapa estetiska och funktionella miljöer – det är ju vår uppgift som inredare.
Vårt råd till dig som inredare när du jobbar med offentliga miljöer och kontor är att vända dig till företag som jobbar med återbruk så som tex RP. Tillsammans kan vi bidra till en mer hållbar möbelindustri!
Comments