Att ta betalt är ett laddat ämne för oss i Sverige och ännu mer att ta betalt som kvinna! Lägg då på att ta betalt som inredare, ett ej ännu helt självklart yrkesområde så har du en rejäl utmaning.
Vi är så vana vid tankegångar som; klart jag hjälper dig med inredningen, klart jag ställer upp och inreder din dotters barnrum, ert lantställe. eller klart jag kan fixa personalrummet på vår arbetsplats osv. Jag ska vara glad och tacksam så länge jag får på något sätt jobba med inredning. Ännu mer tacksam för att någon ens vill be mig om hjälp, kan tänka sig att överlåta sitt hem, sin arbetsplats, sitt väntrum. Då kan jag knappast ta betalt? Eller jo, men kanske inte så mycket nu i början.. eller?
Känner du igen dig? Detta återkommande samtal du har med dig själv. Normalt och fullt förståeligt då det är så vi fungerar och tänker. Men låt oss ställa frågan såhär istället; skulle någon "sund" hantverkare tänka; inte ska väl jag ta betalt för att jag drog fram elen där? Eller inte ska väl jag ta betalt för att måla om då kunden redan har färgen hemma? NEJ! Inte ens som nyexaminerad, möjligtvis under deras praktikperiod men inte annars. Aldrig skulle heller en kund förvänta sig det!
När du är klar med din utbildning och ska ge dig ut i arbetslivet som Inredare, med all den kunskap du besitter, erfarenheter du har med dig och dessutom med en "talang" som inte alla har (ett sätt att se, en känsla av rätt och fel i en miljö), utan att stå på dig så gör du dig en otjänst.
Genom att ta betalt befäster och bekräftar du ditt värde. Du vet vad du pratar om! Du har en gåva, en talang och en kunskapsbank som få besitter – självklart vill andra ta del av den. För att få en bättre miljö, må bättre i sitt hem eller kontor, leva längre (lite hybris, men som du vet påverkas alla positivt av en god miljö) så får de också betala för det.
Med det sagt har vi nu kommit fram till den hårda faktan, hur tar vi betalt som Inredare, vad ska man kosta, hur lägger man upp det, vilka krav ska man ställa osv.
Det här ska du tänka på när du tar betalt som inredare:
Timpeng, vid lite mindre uppdrag som förslag på ett rum, styling på plats, ta fram någon form av board för att sätta en stil etc. är det enklast att fakturera via timmar. Ett rum bör uppskattningsvis ligga runt 4-5 timmar i tid – men det är väldigt individuellt.
Offert, lite större uppdrag där jobbet kan bli mer omfattande. Gör en uppskattning på hur många timmar det faktiskt kommer ta, lägg sedan till någon extra timme så att du har marginal. När man har känslan av att jag får betalt för det här blir arbetet så mycket enklare. Då bjuder man kanske på något litet extra, kreativiteten flödar för att du känner dig uppskattad och du blir "belönad för det" Du tar betalt!
Specificera vad som ingår i din offert, vad som förväntas levereras – varken mer eller mindre. Var tydlig med vad som ingår och vad som tillkommer, vad du tar ansvar för och vad som är kundens ansvar. Till exempel; jag kommer ta fram stilen, moodboard, produktlista, 2D- eller 3D-ritning, inspirationsunderlag..
Ha med en klausul för tillägg, ex. fler möten, styling på plats, nytt förslag osv. Oftast med timpeng alternativt ny offert.
Körersättning, även om du har nära kan du behöva köra och göra inköp till jobbet. Så ha alltid med denna post för att upplysa kunden.
Första mötet kan vara kostnadsfritt om det är i ditt närområde eller digitalt. Har du däremot en sträcka att köra ta då en fast utkörningskostnad, det kanske inte blir affär så se till att det inte ska kosta dig mer än tid. Förslagsvis 500 kr. OBS! Första mötet innebär att träffa kunden och bilda dig en uppfattning om uppdraget och kundens behov, max en timme. Du löser alltså inga problem eller ger förslag här, hur mycket de än försöker få det ur dig. ;)
Surfa runt och se hur andra inredare och stylister tar betalt. En riktlinje är att man ska ligga någonstans mellan 700-1000 kr/h. Är det ett företag du ska fakturera kan du ta samma timpeng exklusive moms. Timpris kan dock variera kraftigt per region och tjänst, se till att göra din research!
Känns det avancerat och lite komplicerat? Absolut, visst kan det kännas så men självklart blir det enklare ju fler arbeten och desto mer erfarenhet du får. Vill du fördjupa dig så kan du som elev självklart vända dig till oss på Inredningskurser, i våra yrkesutbildningar ingår det lektioner om att just bedriva egen verksamhet och att starta eget.
Och du! Att jobba som egenföretagare och skapa dina visioner till andra, att se hur en miljö utvecklas, förändras och får människor att må bättre i sitt hem eller på sin arbetsplats är det som är grejen. Det som man får en "kick" av och gör det hårda jobbet värt det tusen gånger om!
L Y C K A T I L L !
Redo att ta nästa steg i karriären och utbilda dig till Certifierad Inredare, Homestagingkonsult och/eller Inredningsstylist? Kolla in våra yrkesutbildningar nedan!
Igenkänning, så bra att få lite råg i ryggen igen, tack! Ewa